27 februari 2009

Varför?

Jag kom på att jag inte har förklarat varför jag försöker gå ner i vikt.

Jag har alltid varit "den stora tjejen" och till och med blivit kallad det bakom ryggen, men jag har inte brytt mig. Däremot så kände jag mig inte själv bekväm i mig själv. Så på höstterminen på sista året på gymnasiet så skrev jag in mig på viktväktarna. Där lärde jag mig hur stora portionerna ska vara och hur man lägger upp en måltid och hur viktigt det var med motion.
Mitt problem var att jag åt mat för minst två personer och att jag aldrig kände mig nöjd, jag åt alltid tills godiset jag köpt var slut och så. Spara gick inte.
Under hösten med viktväktarna så bantade jag aldrig. Jag började springa och jag åt nyttig mat med mycket grönsaker. Det gjorde att jag gick ner och var för första gången nöjd med min kropp.

Sen så var det studentskivor och stress inför alla sista inlämningar och födelsedag och student, så några kilon kom tillbaka, men jag brydde mig inte så mycket.
På studenten skadade jag foten (finns bild på min inlindade jättefot under bilder i menyn) vilket gjorde att jag inte kunde gå på nästan en vecka och sen tog det lång tid innan jag kunde träna.
Efter att gymnasiet var slut hamnade jag också i en depression eller svacka (vet inte vad jag ska kalla det) så jag satt bara hemma, träffade nästan inga, sökte jobb letade utbildningar. Jag var så rädd för jag visste inte vad jag ville, vad skulle jag göra nu?

Under sommaren och hösten efter gymnasiet så tröståt jag väldigt mycket. Vilket ledde till att jag gick upp över 10 kilo på ungefär ett halvår. Det är dom klorna jag nu försöker bli av med och så försöker jag bli mer hälsosam.

Etiketter:

10 kommentarer:

  • Anonymous Anonym skrev 27 februari, 2009 12:10 detta:

    Det låter i alla fall som att du har en riktigt bra anledning att vilja gå ner :)
    Vi får fortsätta kämpa vidare ;)

    Hoppas du får en härlig helg :)
    Kramar  

  • Anonymous Anonym skrev 27 februari, 2009 13:28 detta:

    Jag känner igen det. Året efter gymnasiumet tror jag är jobbigt för nästan alla. Det har varit jätte lätt i skolan man fick alla papper man behövde i handen och schemalagd motion. Nu ska man klara allt själv. Men vi ska ju fixa detta innan Somamren ju:=) Snygga och smala till stranden:) kramar  

  • Anonymous Anonym skrev 27 februari, 2009 13:53 detta:

    Det viktigaste är ju att man går ner för sin egen skull och för att själv må bra både psykiskt och fysiskt, och det verkar ju som att du verkligen vill gå ner för din egen skull vilket är bra :)
    Själv hade jag förförra sommaren smygit upp ca 5 kg och sedan under förra hösten gick jag upp 10 kg då jag flyttade hemifrån och började på universitetet. Jag slutade träna och började festa massa. Efter nyår förra året bestämde jag mig för att det inte var jag, inte min livsstil, då jag alltid varit jätteaktiv och tränat massa i hela mitt liv. Så jag tog tag i allt och gick ner 15-20 kg på ett halvår genom att äta rätt och träna!
    Nu är jag mitt vanliga jag igen, pigg och glad, sugen på att träna och festar inte alls som förrförra hösten!  

  • Blogger Seliste skrev 27 februari, 2009 15:22 detta:

    jaaa, visst är den!?
    jag vet bara inte vad det är för ngt *skrattar* jag sökte på "sund mat" på google och då var det den bilden jag fick. men en sallad som är jätte god är potatissallad med avokado och rålök. du kokar potatisen först, skär avokadern i tärningar, klipper och skär grönsaker som sallad, gurka, tomat och paprika, skär rålöken och blanda allt i en stor skål.

    sedan gör du en slaks dressing på vinäger, låter allt stå i kylskåpet (till och med potatisen) i ungefär en timme och valá en sund potatissallad.

    ja, det är jätte kul med bloggar
    få skriva av sig :D

    tack det var ok, inte riktigt min dag i dag - men nästa dag kommer det att vara ROLIGT :) det brukar vara varannan dag.

    är det intressant?


    ljus*
    /S  

  • Blogger Seliste skrev 27 februari, 2009 15:23 detta:

    ja, det är min lilla ängel pan
    han är en blandning med något och en hermelin

    har du något djur?

    kramar*
    /S  

  • Anonymous Anonym skrev 27 februari, 2009 16:03 detta:

    Du är helt fantastisk... Kul och få läsa din historia. Tänkte också skriva min en dag... Kram på dig och ha en fantastisk bra helg! Kraam  

  • Anonymous Anonym skrev 27 februari, 2009 16:04 detta:

    Åh jobbigt:/ Men du fixar det nog igen:)

    Svar: Jodu det var gott:P

    hah ja men mitt besök idag gav inte rätt resultat, hon provade någon färg i botten istället för blekning. Färgen brukar i vanliga fall bli jättebra på ALLA. utom mig, för jag sitter med en orange hårbotten nu! Ska dock tillbaka på måndag och bleka:P

    Jaa;P

    Nej det svämmar ju över med tidiningar;P

    /E  

  • Anonymous Anonym skrev 27 februari, 2009 16:43 detta:

    Sv: Det är lätt att falla tillbaka ja, men jag var stenhård mot mig själv i början. Inget snacks, dricka eller liknande över huvud taget. Nu är jag lite snällare mot mig själv eftersom det gått så pass lång tid så jag vet att jag ej kommer falla tillbaka i onda mönster, så nu dricker jag cola zero någon gång då och då, käker chips och godis någon gång i månaden osv =) (typ som idag för jag är själv och tycker synd om mig själv, så i kväll blir det lite lösgodis!)

    Jag berättar ju om mig själv eftersom jag själv minns hur mycket mer motiverande det var att höra från "vanliga" människor att det faktiskt går att gå ner i vikt och ändra sin livsstil utan några hollywoodtränare, dietister och livsstilsgurus!

    Träningspasset har jag precis kört, gjorde bara styrkedelen av det och det blev exakt 40 minuter, så totalt blir det nog en timme, perfekt! Jobbigt var det!

    Kram på dig!  

  • Anonymous Anonym skrev 27 februari, 2009 18:54 detta:

    Svar: Ja men på måndag blir det nog bra igen:)

    Ja jag tycker det är jättekul att snart kunna ha en egen och jag vill inte gärna köpa ett presentkort men om jag tar ett som jag får gratis så syns det inte på ekonomin som tur är:)
    Men att vara med och länka är också bra för då kan man ju vinna istället:)

    Lycka till!:)

    Tack detsamma:)


    /E  

  • Anonymous Anonym skrev 27 februari, 2009 20:42 detta:

    Ja tacos är alltid gott. Känns lite nyttigt också med alla grönsaker :-) Kämpa på så når du nog den vikt du önskar ska du se.
    Ha en trevlig kväll du med :-) Kram!!  

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar!

<< Tillbaka till bloggens startsida

OM SIDAN
Copyright © 2010 http://anile.se
Om cookies    
Besökare idag:
Besökare totalt:    
(Startdatum räknare: 2009-01-11)