26 mars 2009

ÄNTLIGEN!

Ett steg på vägen iallafall...

Den 11 mars 2009 trädde ett nästan helteckande förbud gällande försäljning av djurtestad kosmetika i kraft inom EU. Efter två decenniers arbete har Djurens Rätt tillsammans med samarbetsorganisation European Coalition Against Animal Experiments (ECEAE) lyckats få till ett nästan heltäckande förbud där tusentals djurs lidande kommer att få ett slut. Kampanjen har drivits i hela EU för att nå det här viktiga beslutet "The 7th Amendment to the Cosmetics Directives".

Produkter och ingredienser som importeras till EU får inte ha genomgått djurtester utanför EU efter detta datum. För tre tester anser man dock att det kommer att ta längre tid att utveckla alternativ, så förbudet mot dessa träder i kraft först 2013. Det gäller giftighetstester med upprepad dosering (inklusive allergi- och cancertester), reproduktionstoxicitet och toxikokinetik (tester för hur gifter tas upp och omsätts).

För att vara säker på att produkterna är djurvänliga rekommenderas att fortfarande handla enligt Djurens Rätts lista över företag som inte testar på djur.

USA:s första reaktion när förbudet klubbades igenom, var att se det som ett handelshinder och hota med handelstvist. Men nu tycks tongångarna ha vänt.
'
Detta va lite utklipp ur en artikel från Djurens rätts hemsida
Ibland blir man galen på USA... tur att de ändrade sig tillslut. Läs gärna hela artikeln i här.

Etiketter:

7 kommentarer:

  • Anonymous Anonym skrev 26 mars, 2009 21:12 detta:

    Det finns hopp ändå:)

    Svar: Ja jag hoppas att det kommer in någon snygg:) Helst i en butik så man kan prova också. Det är alltid bäst:)

    Ja jag ska göra det. Måste ju ha något jobb:P

    Jag tyckte faktiskt om det förut också men nu kan jag kräkas av att känna lukten:S Men det är ju absolut ett påsktecken:P

    Okejokej skönt att höra:P då behöver jag inte se nästa vecka heller:P

    Vi åkte till malta. till ett sjukt tråkigt ställe!! gick på 4500 med all inclusive så det var ju bra pris:P Hade passat bättre till en barnfamilj, pensionärer eller ett par som vill ha en trevlig resa. nada partyn! men vi åkte till en tråkig sida av ön också. jag visste att ett annat ställe skulle bli kanon. dit har andra åkt som jag känner. men de jag åkte med skulle promt dit vi var. så typiskt:P

    /E  

  • Anonymous Anonym skrev 26 mars, 2009 21:50 detta:

    Svar: Ja men det är ju bra att vi har kommit en bit på vägen i alla fall:)

    Nej det var rättmycket som skulle göras för att vara med men jag hade lite tid över:P
    Ja men jag också:P

    Precis, och jag vill ha en riktig bh som överdel helst. Annars måste jag prova så att den sitter bra ändå:P

    Det är jättesvårt:/

    ja det var lite extra kul igår eftersom tjejen som var med bara var 18 år :)

    Nej men vi solade och umgicks och åt glass och drack dricka gratis hela dagarna så det gick rätt bra ändå;P

    /E  

  • Anonymous Anonym skrev 26 mars, 2009 22:39 detta:

    sv: ja de va både gott, trevligt och mysigt. dessutom vann ju hv. och man hade bästa sällskapet :) så jag klagar INTE haha !

    ja prommenad är alltid skönt efter man klämt i sig våfflor o pannkakor os ånt man blir så tungt mätt av :)
    hoppas pluggandet gick bra.

    fredag imon, vad hittar du på? :)  

  • Anonymous Anonym skrev 26 mars, 2009 23:58 detta:

    Åh vad underbart! Jag tycker djurtestad kosmetika är bajs! Varför testa smink på djur? Skitbra att införa iaf! :)

    När jag hade en svacka i mitt tränande för ungefär 1½ år sedan var det så att jag ansåg att jag ej hade tid till att träna, men sen insåg jag att det var för att jag använde den tiden till att sova en timme extra, kolla på ett extra tv-program osv. Det gäller att komma på var man kan ta tiden ifrån :)

    Nej nu ska jag sova så jag är fräsch inför i morgon och tentan!

    kram på dig  

  • Anonymous Anonym skrev 27 mars, 2009 08:47 detta:

    Eller hur, gick tentan bra :D ? <3  

  • Blogger Seliste skrev 27 mars, 2009 09:35 detta:

    det kan du göra! har de core på ditt gym? om inte köp fitnessmagazinet, det nr:et som är ute nu för där har det ett coreprogram.

    jag förstår det. det gäller att vara ihärdig, fortsätta att kämpa varje dag så kommer man fram. tack så mycket :) jag ska tänka på det själv med. hade en eländig-sinnestämning i går och då skulle jag kunna sakt: "jag är grym" och blivit lite gladare.

    positivt tänkande är nyckeln till framgång.

    det gör inget, du kan komma på banan igen! jag finns och peppar dig.

    kramar*
    /S  

  • Anonymous Anonym skrev 27 mars, 2009 09:37 detta:

    Åh, eller hur är dem :D <3  

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar!

<< Tillbaka till bloggens startsida

OM SIDAN
Copyright © 2010 http://anile.se
Om cookies    
Besökare idag:
Besökare totalt:    
(Startdatum räknare: 2009-01-11)