31 mars 2009

Vitiligo

Vet ni vad vitiligo är för någonting? Det är en sjukdom som många lider av. Man föds med eller får vita fläckar på kroppen (inte vanliga vita fläckar man kan få av ärr å så).
Jag har den, men lider inte av den. Det kan vara för att jag är född med den och därför inte vet hur det är att vara utan den och så är jag så van. Jag går i bikini på sommaren och har inga problem med att gå i kort kjol eller linnen på krogen. Här nedanför har jag lagt in lite fakta jag har hittat på nätet om det. Enligt det så tror jag att jag har så kallad "Piebaldism". Ni kan läsa mer om det nedanför. Vad jag och min familj vet så finns det ingen i min släkt som har vitiligo, men eftersom min form är ärftlig så måste någon långt bak i släkten ha haft den. De bilder jag läggar upp är på mina fläckar. Jag är väldigt blek just nu så de syns inte så mycket. De syns bästa på sommaren när jag är lite brunare. Fläckarna blir inte mörkare på sommrarna. Jag är fläckig på halva kroppen, ben arm, och rygg, men ansiktet har jag inge fläckar i. Mitt ben är lite glansigt för jag har precis smörjt in mig då jag tog bilden. Tyvärr kunde jag inte få till så bra bilder...

Var inte rädda för att kommentera eller fråga! Jag har som sagt inga problem med fläckarna och svarar på allt jag kan.
Ett viktigt info: Vitiligo smittar absolut inte!

Vad är vitiligo?
Vitiligo är en förvärvad fläckvis förlust av pigmentceller i ytterhuden. Den vanligaste formen är generaliserad vitiligo, som återfinns hos en till två procent av alla människor världen över. Mindre vanlig är den segmentella vitiligotypen, som följer utbredningen av ett sensoriskt nervsegment i huden och kännetecknas av att den endast uppträder på ena kroppshalvan.

Generaliserad vitiligo (vitiligo vulgaris)
Den kan debutera i vilken ålder som helst, men oftast i tonåren.

Segmentell vitiligo
Denna mindre vanliga form av vitiligo utvecklar sig halvsidigt inom tre till tolv månader, och sprider sig vanligtvis inte efter det.
Denna typ av vitiligo har ingen autoimmun bakgrund eller känd ärftlighet. Vid segmentell vitiligo är för närvarande den enda effektfulla behandlingen transplantation av kroppsegna pigmentceller.

Piebaldism
Denna form av opigmenterade förändringar är ovanligare än de övriga formerna och är alltid medfödd. Piebaldism beror på en total avsaknad av pigmentceller i vissa hudpartier på grund av att dessa inte vandrat ut korrekt under fosterstadiet. Detta ger sig kliniskt till uttryck som medfödda, oregelbundna, ofta kantiga, stabila opigmenterade områden. I övergången mellan opigmenterad och pigmenterad hud ses ofta hyperpigmenterade öar.
Vanligtvis är piebaldismen lokaliserad centralt i pannan, centralt på kroppen eller bilateralt på extremiteterna. Behandling med UVB-ljus och kortisonkrämer har ingen effekt, men transplantation av egna pigmentceller ger oftast gott resultat.

Mer info kan ni hitta här, där jag också har hämtat utdragen ovan ifrån.

Etiketter:

8 kommentarer:

  • Anonymous sara skrev 01 april, 2009 01:07 detta:

    Men verkligen tack för responsen. Dock kändes det ändå aningen luddigt...

    Intressant med faktan om sjukdommen. Jag tycker att det är bra att du vågar prata om den. Vissa gör inte det...

    Ja, vår snö börjar försvinna nu, så jag hoppas det sak bli vår nu, på riktigt...  

  • Anonymous ericaperzzon skrev 01 april, 2009 08:55 detta:

    Intressant inlägg. Ser nästan ut som de fläckar jag har fast jag har inte lika mycket. Jag har ju fått mina på senare tid också.

    Svar: Ja att dess småkryp kan skrämma en så mycket:O

    Gud jag blir sugen på onyttig mat nu;P

    Nej det är nog bara jag som stör mig på fläckarna kan jag tänka mig:P

    Godmorgon säger jag nu istället:)
    /E  

  • Anonymous Anneli skrev 01 april, 2009 12:11 detta:

    Ser ut som fräknar typ, fast tvärtom då...

    Ja, visst är korsetten snygg. Jag köpte den till henne för några år sedan i födelsedagspresent, för hon vågade inte riktigt just då.

    Det är svårt att ta sig ut när man väl har "fastnat" i skräpmatsfällan. Du får kämpa på. Jag hejar på dig! =D
    Min äldre bror har slutat att äta godis med motiveringen: "Jag var visst allergisk mot det. Jag blev tjock!" Haha...  

  • Blogger M. skrev 01 april, 2009 14:37 detta:

    hej elina!
    hoppas att du har haft en bra dag hittills :)
    nu har jag testat de ekologisk burgarna från hälsans kök och de får godkänt :) har du hunnit testa dem?:)
    du får ha en fortsatt bra dag :)  

  • Anonymous ericaperzzon skrev 01 april, 2009 15:09 detta:

    Svar: Haha ja jag kanske ska säga till Stefan jag med;P

    Jag har frågat honomoch han kan inget göra förens efter 15 april. Måste ta det här jobbet som bara är 7 veckor i alla fall som jag inte vill. Min kompis jobbade också där förra sommaren och ska få jobba i sommar precis som jag men 11 veckor. Om jag hade fått en längre period hade valet varit enkelt:/

    Jag har lite större fläckar lixom med jämna kanter:S

    Samma här, äckliga kryp!

    /E  

  • Anonymous Malin skrev 01 april, 2009 21:07 detta:

    Hej! Vinnaren av armbandet i min blogg har nu publicerats på bloggen. Kika in och se om det är just DU som har vunnit :)

    Tack för att du var med i tävlingen och var gärna med i kommande tävlingar som kommer komma upp.

    Kram  

  • Anonymous sara skrev 01 april, 2009 22:45 detta:

    Åh, tack så mycket. Man måste ju sysselsätta sig när man e rastlös...

    Nej, det är ju inte alla som vågar tala om sjukdommar. Så det tycker jag är modigt. även om du inte har någon rädsla inför det.

    Här i stan har vi bara en stor klut som ligger mitt på gå gatan. Men snart försvinner det nog. och man får glassa runt med solbrillor!

    Ha det bra!  

  • Anonymous Eva skrev 29 juni, 2009 20:48 detta:

    Min fasters man hade detta. Syntes väldigt tydligt just på händer och armar. Själv har jag den andra sortens pigmentförändringar = mörka fläckar. Hänger förmodligen ihop med för flitigt solande på 80-talet...

    Kram,
    Eva  

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar!

<< Tillbaka till bloggens startsida

OM SIDAN
Copyright © 2010 http://anile.se
Om cookies    
Besökare idag:
Besökare totalt:    
(Startdatum räknare: 2009-01-11)